Zdawać by się mogło, że w dobie funkcjonalnych aparatów cyfrowych czy coraz lepszych modułów fotograficznych w smartfonach tradycyjne kamery wideo nie mają właściwie racji bytu. Panasonic chce udowodnić, że to nieprawda i wprowadza na rynek topowy model HC-W850.
Panasonic jest firmą z długoletnią tradycją na rynku sprzętu RTV. To jeden z członków „starej gwardii”, która produkowała odbiorniki telewizyjne (i nie tylko) w czasach, gdy dopiero zaczynało na dobre gościć w naszych domach. Realia rynku się zmieniają, a japoński producent dalej funkcjonuje i, patrząc na wyniki finansowe, radzi sobie bardzo dobrze.
https://www.youtube.com/watch?v=nMWyNvYHtW4
Opisywana dzisiaj kamera HC-W850 jest urządzeniem należącym do górnej półki cenowej. Jej cena w sklepach internetowych nie spada poniżej 3 tys. złotych, co wyraźnie wskazuje, że mamy do czynienia ze sprzętem do zastosowań profesjonalnych. Wyposażono go nie tylko mocne podzespoły, ale taż naszpikowano dodatkami. Czy to wystarczy, aby usatysfakcjonować wymagającego użytkownika?
W pudełku, do którego zapakowano Panasonica HC-W850 znalazłem rozbudowany zestaw papierowych instrukcji z dwiema płytami CD na czele (jedna to sterowniki i oprogramowanie HD Writer AE 5.1, a druga instrukcje obsługi w wersji cyfrowej). Nie zabrakło też standardowego okablowania: przewodów USB (do transmisji danych), HDMI (do przesyłania dźwięku i obrazu bezpośrednio z kamery) oraz ładowarki (dwuczęściowej, choć kamera posiada dedykowane złącze zasilania DC-IN). Dopełnieniem tego wszystkiego jest wsuwana w obudowę gorąca stopka, która pozwala podłączyć dodatkową lampę doświetlającą scenę. Nie jest to może szczególnie komfortowe rozwiązanie, ale skutecznie rozszerza możliwości kamery.
Specyfikacja kamery Panasonic HC-W850
GŁÓWNY PRZETWORNIK | Przetwornik obrazu | Nowy przetwornik BSI MOS 1/2,3 | |
Całkowita liczba pikseli | 12,76 megapiksela | ||
Efektywna liczba pikseli (film) | 6,03 megapiksela [16:9] (funkcja Level Shot wyłączona lub w trybie normalnym) | ||
Efektywna liczba pikseli (zdjęcie) | 5,21 megapiksela [format 3:2]/6,03 megapiksela [format 16:9]/4,72 megapiksela [format 4:3] | ||
DODATKOWY PRZETWORNIK | Przetwornik obrazu | Przetwornik BSI MOS 1/4 | |
Całkowita liczba pikseli | 5,27 megapiksela | ||
Sekcja kamery | Standardowe oświetlenie | 1400 lx | |
Oświetlenie minimalne | 2 lx (tryb słabego oświetlenia 1/30), 1 lx (tryb nocny / kolor), 0 lx (tryb nocny / podczerwień) | ||
Tryb ustawiania ostrości | Automatyczny / Manualny | ||
Zoom | Inteligentny Zoom WYŁ. | 20 x | |
Inteligentny Zoom WŁ. | 50 x | ||
Zoom cyfrowy | 60 x / 1500 x (Maksymalna wartość zbliżenia) | ||
Balans bieli | Auto / We wnętrzu1 / We wnętrzu 2 / Na słońcu / Pochmurno / Ustawienie użytownika | ||
Prędkość migawki | Filmy | [50p / 50i]/Auto Slow Shutter Wł. : 1/25 – 1/8000/Auto Slow Shutter WYŁ. : 1/50 – 1/8000 | |
Zdjęcia | 1/2 – 1/2000 | ||
Tryb ustawiania przysłony | Automatyczny / Manualny | ||
Stabilizator obrazu | HYBRID O.I.S.+ trybie Active, O.I.S. Lock, funkcja Level Shot | ||
Kreatywna kontrola | Miniatura, Film niemy, Film 8mm, Poklatkowy | ||
Sekcja obiektywu | GŁÓWNY OBIEKTYW | Liczba przysłony | F1,8 (W) / F3,6 (T) |
Zoom Optyczny | 20 x | ||
Długość ogniskowej | 4,08 – 81,6 mm | ||
Odpowiednik w aparacie 35 mm (film) | 29,5 – 612 mm [16:9] (funkcja Level Shot wyłączona lub w trybie normalnym) | ||
Odpowiednik w aparacie 35 mm (zdjęcie) | 33,5 – 669,9 mm [3:2]/29,5 – 612 mm [16:9]/36,2 – 724,6 mm [4:3] | ||
Średnica filtra | 49 mm | ||
Producent obiektywu | Obiektyw Panasonic | ||
DODATKOWY OBIEKTYW | Liczba przysłony | F2,2 | |
Długość ogniskowej | 3,54 mm | ||
Odpowiednik w aparacie 35 mm (film) | 37,2 mm (tryb nagrywania filmu) | ||
Sekcja nagrywania | Nośniki zapisu | Karta pamięci SD/SDHC/SDXC | |
Format nagrywania | [AVCHD] AVCHD progresywny/[iFrame / MP4] MP4 | ||
Metoda kompresji | MPEG-4 AVC/H.264 | ||
Tryby Nagrywanie/ Odtwarzanie | 1080/50p (28Mbps / VBR), (1920 x 1080)/PH (24Mbps / VBR), (1920 x 1080)/HA (17Mbps / VBR), (1920 x 1080)/HG (13Mbps / VBR), (1920 x 1080)/HE (5Mbps / VBR), (1920 x 1080)/MP4/1080p (50M) (50 Mb/s / VBR), (1920 x 1080)/MP4/1080p (28M) (28 Mb/s / VBR), (1920 x 1080)/MP4/720p (9M) (9 Mb/s / VBR), (1280 x 720)/iFrame (28Mbps / VBR), (960 x 540) | ||
Wyświetlanie miniatur | 20 miniatur/strona, 9 miniatur/strona, 1 miniatura/strona | ||
System nagrywania dźwięku | 1080/50p, PH, HA, HG, HE: Dolby Digital (5.1ch / 2ch)/iFrame, MP4: AAC (2 kanały) | ||
Mikrofon | 5.1ch Surround, Zoom, Focus and Stereo Microphone | ||
Głośniki | Dynamiczny | ||
Sekcja aparatu | Format nagrywania | JPEG (DCF/Exif2.2) | |
Rejestrowana wielkość zdjęcia | Zdjęcia | [16:9] 24 megapiksele (6528 x 3672), 12,6 megapiksela (4736 x 2664), 2,1 megapiksela (1920 x 1080)/[3:2] 20 megapikseli (5472 x 3648), 10,6 megapiksela (3984 x 2656), 2 megapiksele (1728 x 1152)/[4:3] 18 megapikseli (4896 x 3672), 8 megapikseli (3264 x 2448), 0,3 megapiksela (640 x 480) | |
Jednoczesne filmowanie i fotografowanie | [16:9] 12,6 megapiksela (4736 x 2664), 2,1 megapiksela (1920 x 1080) | ||
Lampa błyskowa | Tak | ||
Dane ogólne | Zasilanie | 3.6V (Akumulator) / 5.0V (Zasilacz AC) | |
Pobór mocy | Maks. 6.7W (Nagrywanie) / Maks. 7.7W (Ładowanie) | ||
Wymiary (Dł. x Wys. x Gł.) | ok. 65 x 73 x 139 mm | ||
Masa (bez akumulatora i karty pamięci SD) | ok. 360 g | ||
Ekran LCD | 3-calowy (7,5 cm) panoramiczny wyświetlacz LCD o rozdzielczości 460 800 punktów | ||
Wizjer | – | ||
Złącza | AV | Tak | |
HDMI | Tak (mini) | ||
Mikrofon (mini jack stereo) | Tak | ||
Słuchawki (mini jack stereo) | Tak | ||
USB | 2.0 Hi-Speed | ||
Ładowanie przez USB | Tak | ||
Oświetlenie wideo LED | Tak | ||
Stopka do akcesoriów | Tak (zimna) | ||
Wersje językowe menu ekranowego | Angielski, Niemiecki, Francuski, Włoski, Hiszpański, Polski, Czeski, Węgierski, Turecki, Szwedzki | ||
Pokrętło/pierścień wyboru trybu | Tak (pokrętło) | ||
Wi-Fi | Standardowy | IEEE 802.11b/g/n | |
Częstotliwość | pasmo 2.4GHz | ||
NFC (Near Field Communication – komunikacja, radiowa transmisja danych bliskiego zasięgu) | Tak | ||
AKCESORIA STANDARDOWE | Zasilacz AC | Tak | |
Przewód AC | – | ||
Przewód DC | Tak (USB) | ||
Akumulator | Tak (1940 mAh) | ||
Ładowarka Baterii | – | ||
Pilot na podczerwień | – | ||
Kabel HDMI | Tak (mini) | ||
Wielofunkcyjny przewód AV | – | ||
Kabel AV | – | ||
Stopka | Tak | ||
Osłona obiektywu | – | ||
Kabel USB | Tak | ||
Pokrywka obiektywu | – | ||
Rysik | – | ||
Dołączone oprogramowanie | HD Writer AE 5.1 | ||
Uwagi | Parametry mogą ulec zmianie bez powiadomienia |
Wygląd i konstrukcja
Panasonic HC-W850 ma standardowe kształty, którymi charakteryzuje się większość kamer wideo. Diabeł jednak tkwi w szczegółach – i tak jest też w tym przypadku. Obudowa ma ciekawe, nieco futurystyczne wykończenie. Szczególnie jest to widoczne z przodu, gdzie obiektyw otoczono charakterystyczną, czerwoną oblamówką. Kanciaste, zaostrzone kształty przeplatają się z opływowymi zaokrągleniami, czyniącymi całość bardziej smukłą. Sprawia to, że kamera ma przyjemny dla oka, nieodstraszający design.
Jak wspomniałem producent naszpikował kamerę dodatkami, co jest widoczne już na pierwszy rzut oka. Na górnej ściance znajdziemy bowiem moduł NFC, umożliwiający błyskawiczne sparowanie kamery ze smartfonem czy tabletem. W połączeniu z wbudowanymi WiFi stwarza to ogromne możliwości streamingu (za pośrednictwem UStream) na żywo oraz bezprzewodowej transmisji danych. Nieopodal NFC umieszczone zostały cztery mikrofony działające w systemie 5.1 (czułość dostosowuje się do zoomu) i wsparte metalowymi kondensatorami chroniącymi przed zakłóceniami. Na przeciwległej krawędzi znajdziemy natomiast regulację głośności, suwak przybliżania/oddalania obrazu i guzik spustu migawki pozwalający na wykonywanie zdjęć w trakcie nagrywania wideo.
Tylną ścianę praktycznie w całości zajmuje bateria o pojemności 1940 mAh. Po pełnym naładowaniu wystarcza ona na ok. godzinę nagrywania wideo w jakości Full HD. Warto zauważyć, że do jej ładowania wykorzystywana jest kamera (wystarczy podłączyć kabelek), a więc możemy nagrywać w momencie podłączenia do sieci. Z drugiej strony, posiadając dwie baterie nie zostawimy jednej w domu pod ładowarką, aby móc korzystać z zapasowej (chyba, że dokupimy dodatkową ładowarkę). Tuż obok akumulatora umieszczono również przycisk nagrywania. Jest on dobrze usytuowany w taki sposób, by łatwo można było go sięgnąć kciukiem.
Front to rzecz jasna obiektyw, nad którym umieszczono lampę do nagrywania w nocy. Przy dolnej krawędzi, po bokach znajdziemy promiennik podczerwieni (lewa strona) oraz srebrne pokrętło służące do przełączania trybów pracy (prawa strona).
Spód kryje gwint służący do podłączenia szybkozłączki i usadowienia kamery na statywie. Producent umieścił tutaj również slot na karty SD. Nie jest to zbyt dobre miejsce, bo niektóre szybkozłączki, mogą znacząco utrudniać do niego dostęp. Podczas moich testów korzystałem z nośnika o pojemności 16 GB, który mieścił ok. 45 minut wideo MP4 o częstotliwości (bitrate) 50 Mb/s.
Całe bogactwo kamery Panasonic HC-W850 kryje się na lewej ścianie, gdzie pod odchylaną, obrotową klapką umieszczono zestaw złącz i przycisków, a także 3-calowy, dotykowy wyświetlacz o rozdzielczości 460 tys. pikseli. Urządzenie posiada porty Micro USB 2.0 (z obsługą OTG, a więc możemy tutaj podłączyć nawet i dysk twardy), Micro HDMI, A/V oraz minijack służący do podłączenia dodatkowego mikrofonu. Szkoda, że nie zabezpieczono ich żadnymi gumowymi zaślepkami. Umieszczone nieco powyżej przyciski służą do włączania/wyłączania, aktywowania modułu WiFi, regulowania stabilizacji obrazu oraz przełączania się między trybem odtwarzania a nagrywania. Tuż obok zastosowano tez suwak służący do wyjmowania gorącej stopki.
Zastosowany wyświetlacz służy do sterowania funkcjami kamery. Nie jest on szczególnie responsywny, co momentami może przyprawić o frustrację. W ogólnym rozrachunku sprawdza się jednak względnie dobrze. Typową wadą ekranów w kamerach jest bardzo słaba widoczność w słońcu. W tym wypadku nie jest inaczej, a na elektroniczny wizjer niestety nie mamy co liczyć.
Boczna klapka kamery kryje jeszcze jedną ciekawostkę – jest nią drugi, dodatkowy obiektyw, który możemy obracać o 270 stopni. Na co to komu? Rozwiązanie tego typu doskonale sprawdzi się podczas nagrań ze spotkań rodzinnych, na których „kamerzysta” również chce być obecny. Daje to również szereg dodatkowych możliwości wszelkiego rodzaju vlogerom, którzy w ten sposób mogą na bieżąco komentować wideo. Podejrzewam, że doskonale sprawdzi się również podczas wszelkiego rodzaju wywiadów. Zastosowań jest wiele. Obraz z drugiej kamery jest za każdym razem umieszczany w rogu nagrania (picture-in-picture). Nie można też oddzielić obu wideo od siebie, gdyż są nałożone na siebie permanentnie.
Po prawej stronie, jak nietrudno się domyślić umieszczono skórzany, regulowany pasek na rękę. Bezpośrednio nad nim (nieco bliżej tylnej krawędzi) można zauważyć zasuwkę, pod którą ukryte zostało gniazdo zasilania DC-IN. Bliżej frontu, tuż przy dolnej krawędzi umieszczono natomiast zabezpieczony gumową zaślepką port 3,5 mm minijack do podłączenia słuchawek i kontrolowania na bieżąco dźwięku nagrania.